Definiera emo tack.

Att emo trenden och fashioncorestilen börjar breda ut sig alltmer i sverige kan väl ingen ha missat, och det börjar så småningom lägga sig.
Hade en person klätt sig fashioncorigt för ett par år sedan, hade allagamla tanter gjort korstecken, och alla hade viskat och flytt en som en pestsmittad på 1500-talet.

En vän jag började prata med ikväll som heter Tula visade sig ha en del tragedi i sitt liv, vilket en del orsakats för att hon är "Emo". Hur är man egentligen emo? Alla är människor, eller hur? Tydligen vill inte vissa människor inse det. Nu påstår jag inte att det är fel på alla människor som inte är "emo"  "vi är blott människor intet mer, intet mindre", men ändå anser jag att vissa personers handlande kan vara fel.
Varför ens ge någon en benämning "emo" för att dennes beteende skiljer sig ifrån ens eget, om 80% i världen skulle vara "emo's" skulle de antagligen kalla alla som inte var det något, FÖR ATT DÅ SKULLE DE SKILJA SIG UR MÄNGDEN.

Men man ska tydligen föredömma någon som är annorlunda mot en själv, se bara på indianerna, de bemötte iallafall spanjorerna med vänlighet i början, medans spanjorerna besvarade det med grymhet.
Se bara på det normala samhällets syn på rasism, vi avskyr människor som öppet diskriminerar andra, men vad gör vi själva då vi säger att "där går en svart man" istället för att säga att "där går en människa"?
Gör inte det oss alla till något slags särbehandlare, för det är just vad rasister gör, de särbehandlar folk och nervärderar dom.
Att hata emos är likt rasism, dock är det inte raser, men de särbehandlar dem, och är nervärderande mot dem, bara för att de är anorlunda.

Jag har även jag influenser ifrån fashioncore och emostilen, men jag är inte emo eller dylikt, ändå kallar mig folk det , som ett nedsättande ord.
Jag vill bedöma, inte döma saker eller människor, visst jag kanske är orättvis i det här inlägget mot de som behandlar emos som som pestsmittade, men om folk inte förstår rättvisa eller verkligen bryr sig, förtjänar de inte mer än det de utsätter andra för.

"Folk som kallar en för emojävel...du har aldrig gjort något mot en människa som du aldrig träffat förr, som gör ett påhopp på stan, men det är för att vi människor skräms av det vi inte förstår

det som är annorlunda oss själva, stöter vi ifrån oss, behandlar med misstänksamhet , och förakt, väldigt få som kallar en emojävel hatar en inte, de är egentligen bara rädda för att de är olika en själv,

för att de är annorlunda.Sådan är människan." (sagt till Tula)

Vi gör fel.

"Intet att fördöma, intet att förlåta." av okänd eller mig själv, kommer inte ihåg.


 


Kommentarer
Postat av: CB

bra skrivet och intressant^^ jag håller med!!

2008-05-06 @ 18:18:59
Postat av: Anonym

jaa nää du får stå för det själv

http://www.youtube.com/watch?v=e2CigZ_1keA
http://www.youtube.com/watch?v=Ri6ySOHoDfk

btw, bedöma och döma är synonymer

2008-05-08 @ 18:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0